Forside > Artikler og tips > Hej model! Husker du at spise sundt?

HEJ MODEL! HUSKER DU AT SPISE SUNDT?


Drømmer du om at blive model, men er i tvivl om, hvordan kosten skal skrues sammen? Læs med i denne artikel, hvor vi kommer med råd til, hvordan du spiser sundt som model uden at sulte dig selv.

Hvorfor spise sundt?

Modelbranchen er efterhånden blevet mere åbne over for forskellige kropstyper. Uanset modelstørrelsen er det dog essentielt at spise sundt. Det handler nemlig ikke kun om at holde den slanke linje, men også om at have energien til at kunne udføre jobbet.

Nogen vil måske tænke, at hvis du skal på photoshoot, skal du jo bare stå stille, og det kræver derfor ikke så meget energi. Det er dog langt fra sandheden. Du skal stadig posere og tænke over mimikken. Det ser måske nemt ud, men det er det ikke. Hvis du for eksempel ønsker at blive nudeartmodel, kan du ofte "risikere" at skulle ud i nogle udfordrende poseringer, hvor kroppen er meget strakt ud. Her nytter det altså ikke, at du ikke har energien til at kunne holde dig selv oppe, helt bogstavelig talt. 

Vi er lige nødt til at lege mor og løfte pegefingeren her. Det er nemlig vigtigt at understrege, at du ikke skal sulte dig selv. Du er ikke en god model, hvis du er sulten, sløv og energiforladt. Sørg for at få noget mad i dig, der giver dig energi, en frisk glød og en mæthedsfornemmelse (uden at være proppet). Det giver de bedste betingelser for et godt photoshoot eller en sjov tur ned af runway'en. 

Din madplan i dagene op til et photoshoot

Hvis du gerne vil være model, kræver det en sund livsstil. Når du har et shoot en af de kommende dage, skal du især have fokus på din kost. 

Når du skal til et photoshoot, er det ikke super flatterende eller rart at føle sig oppustet. Et par dage før dit shoot bør overveje at skære ned på kulhydraterne så meget så muligt. Grunden til dette er for at undgå for meget væske i kroppen. Så vil musklerne stå skarpere. Du må gerne få kylling og fisk, men prøv at lade vær med at spise oksekød, svin og des lignende, da det er sværere at fordøje. Du må gerne spise stærk mad. Det kan nemlig hjælpe til at udrense giftstoffer, så din fordøjelse forbedres. 

Hvad spiser de professionelle modeller? 

Der findes så mange forskellige trænere, kostvejledere og måder at spise på. Det kan derfor være noget af en jungle at finde rundt i, hvad der er sundt, og hvad der ikke er, og hermed, hvordan man skal sammensætte sin kost. Grundreglen må være at bruge din sunde fornuft og finde ud af, hvad der virker for netop din krop. Nogen føler for eksempel, at de bliver meget oppustet, hvis de spiser de helt mørkegrønne grøntsager, hvor det for andre ikke er et problem. Hvis du synes, det er svært at finde rundt i, hvad du må spise, uanset om du er mandlig eller kvindelig model, så tænk på, at grøntsager altid er godt og rødt kød, som okse- og svinekød, kan være en fordel at undgå, da de fleste kan opleve at blive oppustet af dem.

Lad os prøve at kigge på, hvad nogle af de professionelle modeller indtager op til et show. Lad os starte med Martha Hunt, som b.la. har gået for Victoria Secret Fashion Shows. Her er modellerne forholdsvis slanke, men Martha siger, at hun faktisk spiser mere end hun plejer i dagene op til et af de shows. Hendes filosofi går ud på at få noget protein i hvert måltid. Til morgenmad spiser hun gerne æg eller græsk yoghurt, til frokost står den ofte på sushi, og til aftensmad nyder hun gerne kylling eller laks sammen med en masse grøntsager og sunde kulhydrater. Derudover snacker hun i løbet af dagen, gerne noget med peanutbutter. Derudover sørger hun selvfølgelig for at passe sin træning.

Hvad mændene angår, kan vi foreksempel tage Tyson Beckford, der b.la. har skudt kampagner for Polo Ralph Lauren. Man kan ikke undgå at se hans sixpack, der pryder billederne - og den kommer altså ikke af sig selv. Udover træning er Tyson meget glad for smoothies. Han drikker ofte en smoothie, bestående af æbler, grønkål, appelsin, grapefrugt og selleri. Smoothies kan blive lidt kedelige i længden, og man kan selvfølgelig heller ikke kun leve af smoothies. Tyson sørger derfor også at få sit proteinindtag ved at spise en masse kylling og fisk. 

Som vi nævnte tidligere i artiklen, er det anbefalingsværdigt at undgå kulhydrater - eller det er i hvert fald det, vi ofte bliver fortalt. Her er den kendte, mandlige model Brad Kroenig ikke helt enig. Han er efterhånden i 40’erne, men siger, han aldrig har haft det bedre. Dette er på trods af, at hans diæt indeholder en del kulhydrater. Morgenmaden består af tre hårdkogte æg, 1 deciliter ris og en kop sort kaffe. Frokosten står på 200 g magert protein, som for eksempel kylling eller fisk, 2 deciliter ris og alle de kogte grøntsager, han kan spise. Sidst, men ikke mindst, får han selvfølgelig også aftensmad. Den minder rigtig meget om frokosten, hvor han igen spiser omkring 200 g protein og en masse kogte grøntsager, men indtaget af kulhydrater er blevet forhøjet med op til 10 deciliter ris. Som man måske kan fornemme, er Brad meget glad for ris, og tror ikke på, at kulhydrater er så farlige, som mange går og siger.   

Det kommer nok ikke som en overraskelse, at kosten ikke kan stå alene, hvis du gerne vil stå skarpt som model. Som du kan se, har de professionelle modeller også helt naturligt fokus på deres træning.

Få inspiration til din træning her: Træn som en model 

Glad mave = glad casting

Uanset om du er aspirerende model, skuespiller eller egentlig bare almindelig lønmodtager, er sund kost altid en anbefaling. Når man fodre sin krop med sund mad, vil din energi forbedres, og du vil føle, at du kan overskue mere. På den måde kan du gøre flere af de ting, du vil. Det er bare sværere at hive sig selv op, hvis energien er på et lavt niveau end hvis du føler dig frisk og klar til dagen.

Hvis du ønsker et job, som er fysisk krævende, som for eksempel model, skal din kost sammensættes derefter. I virkeligheden behøver det ikke kun være en fysisk krævende livsstil, der kan få dig til at have et større fokus på en sund kost. Vil du gerne have overskud til at lege med dine børn efter en lang arbejdsdag? Vil du gerne kunne tage ud med vennerne efter en hård arbejdsuge? Der kan være mange grunde til, at man vil forhøje sit energiniveau. Tænk over, hvad det er for et liv du ønsker, og hvad det vil kræve af dig rent energimæssigt - og hvordan du kommer hen til at få det overskud, der skal til. 

Det vigtigste at tage med fra denne artikel er, at du aldrig må sulte dig selv. Det kan måske virke som den nemme løsning til at få en slank modelkrop, men det er på ingen måde sundt. Det nedsætter din energi, hvilket tydeligt vil kunne ses på billeder eller catwalken. Derudover er det heller ikke særlig rart at føle sig uoplagt. Hvis du kender til udtrykket "hangry", hvor man kan føle sig sur eller irriteret, hvis man ikke har spist nok, har du sikkert på et eller andet tidspunkt oplevet det selv. Det er ikke sjovt for dig selv og ofte heller ikke for folk omkring dig. Det er bare nemmere at være glad og frisk, hvis du spiser ordentligt.

Gør noget godt for dig selv og din krop - uanset om du vil være model eller ej. Din krop skal kunne bære dig rundt i mange år, så hvorfor ikke have det så godt så muligt, imens du lever livet?

Vi håber, denne artikel gav et indblik i vigtigheden af at spise sundt som model og hvilke fødevarer, der kan være anbefalingsværdige at tage med ind i din diæt.

Hvad spiser du før et shoot eller en casting? Del din madplan med os herunder :) 

Onsdag d. 26 august 2020


Læs også:


12 forholdsregler til en tryg og sikker casting

Mandag d. 8 juni 2020 - For alle
At du føler dig tryg ved at gå til castings og auditions, er noget af det allervigtigste for os. Her er 11 forholdsregler, du altid bør tage, så du også får en sjov og god oplevelse. Disse regler er generelle for dig, der går til castings og ikke kun i Onlinecasting-regi.
Læs hele artiklen


Bliv opdaget som model

Onsdag d. 21 august 2019 - For modeller
Drømmer du om at få gang i din modelkarriere, er dette artiklen for dig. Læs her, hvordan du kan blive opdaget som model og komme i stald hos et modelbureau.
Læs hele artiklen


Træning der gavner kreativ udfoldelse

Onsdag d. 7 august 2019 - For alle
Er du aspirerende skuespiller eller model, men mangler du inspiration til, hvordan du holder din krop ved lige, så den kan klare de mange optrædener? Få forslag til træning, der gavner den kreativt udfoldende krop her.
Læs hele artiklen