Forside > Artikler og tips > Sådan kurerer du sceneskræk

SÅDAN KURERER DU SCENESKRÆK


Som vi nok alle ved, så passer sceneskræk og publikum ikke sammen. Sceneskræk er følelsen af nervøsitet, som man får lige inden eller imens man står foran et mindre eller større publikum. Det medfølger ofte hjertebanken, mundtørhed, muskelsammentrækninger, talebesvær, rødmen, svedeture og panik - i mere ekstreme tilfælde kan der opstå kvalme, opkastning og diarré. Skuespil, sang og dans kræver som regel, at man kan stå foran et publikum, og til dig som allerede er i branchen, eller til dig, som gerne vil ind i branchen - her kommer en guide til, hvordan du bedst mulig kan kurere sceneskræk.

Der findes mange grunde til, at du kan lide af sceneskræk - for eksempel:
- Manglende selvtillid
- Frygten for at fejle
- Ubehag ved at være i centrum eller i en fremmed situation
- Frygten for at glemme
- Frygten for at blive dømt 

Husk på:

- Det kan ikke gå værre, hvis det er sket før
Hvis det er fordi, du før har haft en dårlig oplevelse med at skulle optræde eller tale foran andre, så start med at tænk sådan her: "Det kan ikke gå værre end sidste gang". Så starter man fra bunden og kan kun gøre det bedre. På den måde kan oplevelsen kun virke mere positiv end den første.

- Mange har det sådan
Du kan vide dig helt sikker på, at du bestemt ikke er den eneste med den følelse. Det er sikkert sådan, at de fleste fra det publikum du står foran, kender følelsen. Du er ikke den eneste, og folk vil helt sikkert forstå, hvis man lige skal tage en sætning om eller laver et forkert trin. 

Her kommer 6 tips til, hvordan du bedst muligt kan kurere sceneskræk:

Træk vejret 

Det er sådan, at kroppen ikke kan føle frygt samtidig med, at man er afslappet. Indre ro opløser frygten. Derfor skal man lære sin krop at nå til en tilstand af dyb afslappethed - egentlig på kommando. På den måde kan man nemlig få kroppen ud af frygten. Til dette kan man bruge forskellige afspændingsmetoder, og derefter arbejder man sig frem med en liste, som består af en skala af angstprovokerende situationer. Man starter let ud, hvor man føler en mild uro ved blot tanken om f.eks. en tale, man skal holde. Derfra går man videre til at øve sig alene, gerne højlydt og samtidig med, at man hele tiden skal sørge for at befinde sig i en kontrolleret og tilpas afslappet tilstand. 

Yoga eller meditation kan også være rigtig gode muligheder for at lære at arbejde med sin krop og sit åndedræt. Disse to ting kan hjælpe med at få kroppen fuldstændig i ro, og lærer dig hvordan du bedst muligt kan få indre ro. 

Læs mere her: Meditationsøvelser før en audition

Øvelse og forberedelse

Det er selvfølgelig altid bedst at være forberedt, for jo bedre man kan det, man skal fremvise - jo mindre nervøs er man. Det er også klart, at man bliver mere nervøs, hvis man skal optræde med noget, hvor man egentlig er usikker på, hvad der er af trin eller ord. Man kender det fra f.eks. fremlæggelser i skolen - hvis man har forberedt en rigtig god opgave, og er sikker på, at man får god feedback - ja, så er man ikke nær så nervøs, og glæder sig egentlig til at fremvise det gode arbejde, man har lavet. Forberedelse øger selvtilliden, og selvtillid mindsker nervøsitet. 

Hvis man derimod ikke rigtig har forberedt sig, så kan man hurtigt komme til at blive nervøs - både for, at man siger noget forkert, glemmer noget, eller for hvad publikum vil sige. Det skal dog siges, at for nogle er angsten så stor, at selv hvis manuskriptet, talen eller hvad det kunne være, sidder på rygraden, så kan klappen stadig gå ned. Men god forberedelse vil altid kun være en fordel, og kan hjælpe rigtig mange - i højere eller mindre grad.

Konkrete mål og mindre krav 

Lad os antage, at du skal holde et foredrag foran en gruppe mennesker. Start ud med at sætte dig nogle konkrete mål, inden du går på scenen. F.eks. hvis blot 50% af publikum forstår, hvad du siger, så vil du være tilfreds. Du behøver ikke at fange alle, men hvis blot nogle af publikum forstår, hvad du siger, og får noget ud af det - ja så er det da en start. Man skal nemlig heller ikke forvente for meget af sig selv, og sætte for høje krav - så er det, at man nemt kan fejle. Hvis man siger til sig selv inden, at alt skal være perfekt, og at man ikke må lave nogle fejl - så er det rigtig nemt, at se det som en fiasko. Der vil altid være et eller andet, som ikke går forventet, og ved store publikummer er det ikke nemt at fange alle. Sæt nogle konkrete mål og ikke sæt dine forventninger alt for højt. 

Visualiseringsøvelser 

For nogle kan det være en rigtig stor hjælp at forestille sig hele scenariet, inden man går på. Gerne så detaljerigt som muligt. Du skal kunne se dig selv gennemføre situationen succesfuldt, hvor du har fuld kontrol og det hele forløber rigtig godt. Et eksempel kunne være, at du skulle fremføre et teaterstykke, som du er ekstremt nervøs for. Gennemgå så hele stykket, hvor du husker alle dine trin og replikker - publikum griner og klapper når de skal, og du kontrollerer den og får succes. Til sidst står du tilbage med en rigtig god og fed fornemmelse i kroppen. Dette kan være med til at forberede dig rigtig positivt, inden det bliver alvor. Det kan sammenlignes med en indre sceneprøve.

Hypnose

En lidt anden mulighed er hypnose. For de, hvor intet af ovenstående hjælper, kan præstationsangst faktisk afhjælpes af hypnose. Hypnosen skaber selvtillid, og tillader dig at forblive rolig og afslappet samtidig med, at det skaber nye, positive tanke- og følelsesmønstre. Dette er med til at 'omprogrammere' dit sind, således at din underbevidsthed ikke længere opfatter det at skulle præstere foran et større publikum som værende noget farligt. 

Hypnose er målrettet efter det negative mønster i ens tanker, der skaber og udløser den angst, man føler, og ændrer det til et nyt og positivt mønster - det vil gøre, at du vil kunne præstere uden at skulle føle angst og frygt for fysiske og psykiske symptomer. 

Vend det om

Prøv at vend hele situationen om og overvej, hvordan du SELV tænker, når DU  sidder blandt publikum?

Jeg tør næsten vædde med, at dit hoved ikke er fyldt med tanker som "ej, hvor pinligt, han fjumrer i ordene", "ej, hvor er hun bare nervøs" eller "se lige hvordan han sveder". Det er jo ikke dét, du er kommet for at fokusere på. Du er kommet for at se eller høre en person, og for f.eks. at få enten en oplevelse i teatret eller viden fra et foredrag med hjem. Fordi den person, der står på scenen, har noget, du kan bruge.

Selvfølgelig kan man da godt mærke, om en person, der står på en scene eller i en stor forsamling, er nervøs - men det er jo ikke dét, man lægger mærke til, eller bedømmer oplevelsen ud fra. Så hvis det så er dig, som skal på scenen, så gør dette lige inden du skal på: Tag en dyb indånding og tænk på den omvendte situation. Start eventuelt med at spørge dig selv, om du måske overvurderer din egen betydning lidt? Det skal ikke lyde som om, at du slet ikke har værdi - men lige i denne situation, er det vigtigt, at tænke på, at alle er en smule egoistiske, og kan lide at tænke mest på sig selv. For du står måske med tanken om, at alt afhænger og handler om dig lige i det splitsekund - men det samme synes publikum. De tænker kun på, at de får noget med hjem, som de kan bruge til noget.

Onsdag d. 13 februar 2019


Læs også:


Lær at improvisere

Tirsdag d. 8 januar 2019 - For skuespillere
"Find på replikkerne hen ad vejen." Det lyder måske ligetil. Det er bare ikke helt så nemt som man skulle tro. Faktisk en af de sværeste teknikker, man kan lære som skuespiller. Her får du nogle tips og tricks til, hvordan du kan lære at improvisere.
Læs hele artiklen


Få styr på nerverne før en audition

Tirsdag d. 13 oktober 2015 - For skuespillere
Får du koldsved og rystende hænder bare ved tanken om en audition eller en casting? Få gode råd til, hvordan du kan få styr på nerverne.
Læs hele artiklen


Lær at græde på kommando

Tirsdag d. 1 juni 2010 - For skuespillere
Skuespillere på både film og teater kan ofte ende med en rolle, der kræver at man skal kunne græde på kommando. At mestre denne teknik og samtidig være overbevisende, er enormt svært. Vi har listet ti metoder, der burde få tårerne til at trille.
Læs hele artiklen